تبلیغات
هنر - آموزش تئوری نقاشی ورنگ قسمت سوم

هنرنزدایرانیان است و بس


Admin Logo
themebox Logo



تاریخ:شنبه 12 تیر 1389-03:19 ب.ظ

نویسنده :سعید عفیفی

آموزش تئوری نقاشی ورنگ قسمت سوم

آموزش تئوری نقاشی ورنگ قسمت سوم

طراحی با ذغال (روش دوم)

سوژه را در مقابل خود قرار دهید. با پهنای ذغال سراسر مقوا را یك دست و منظم سیاه كنید. بعد با دستمال كاغذی یا با دستتان روی آن بكشید تا كاملاً سیاه شده و از ذغال اشباع شود. این مرحله را مجدداً تكرار كنید و دومین لایه تیره ذغال را بر روی لایه قبلی به وجود آورید و مجدداً هم با دستمال كاغذی روی آن بكشید. خرده های ذغال روی مقوا را بتكانید. سپس با توجه به مدل، طرح را با ذغال ترسیم كنید. بعد با كمك محو كن، پاك كن و انگشت دستتان، خاكستری اولیه را روشن و روشنتر كنید. هر یك از این وسایل را كه نام بردیم، درجات خاكستری روشنتری ایجاد می كند. در این شیوه، شما بر خلاف روشهای قبلی، از خاكستری تیره به خاكستری روشن می رسید و پاك كن تمییز، در اینجا نقش عمده ای به عهده دارد. در مرحله پایانی باز هم به مقایسه نورها و تیرگیها بپردازید و از ارزش خطی استفاده كنید. گاه لازم است كه زمینه پشت سوژه تیره تر یا روشنتر از سوژه باشد تا به صورت مجزا از كار اصلی به نظر بیاید. در پایان روی كار را با كاغذ پوستی بپوشانید. چنانچه به اسپری تافت (مخصوص موی سر) دسترسی دارید، می توانید روی كار را اسپری زده و لایه ای محافظ بر روی اثر ذغال به وجود آورید. در این صورت كار را به حالت عمودی مایل قرار داده و اسپری را از فاصله 25 تا 30 سانتیمتری به آن بپاشید. هرگز كار را بر سطح زمین به صورت افقی نگذارید. قدری صبر كنید اسپری خشك شود. آهسته بخشی از طرح را لمس كنید. اگر اثر ذغال بر دستتان نشست، عمل اسپری را مجدداً تكرار كنید. در غیر این صورت، پس از خشك شدن كار، روی آن را با كاغذ پوستی بپوشانید.

 

سایه روشن با هاشور

ایجاد سایه روشن با هاشورهای منظم یا نا منظم، سابقه ای بسیار قدیمی در نقاشی و طراحی دارد. اغلب وسایل (مداد، خودكار، روان نویس) برای هاشور زدن مناسب هستند و پیشنهاد می كنیم همه آنها را تجربه كنید.

شیوه كار: با ترسیم خطوط موازی و منظم و یك دست، سطحی به دست می آید كه می تواند جایگزین سایه روشنهای مداد، ذغال و آب مركب باشد. به یاد داشته باشید كه هاشور برای سطوح وسیع و صاف چندان مناسب نیست. اندازه طرح را در حدی بگیرید كه بتوانید به راحتی دست خود را در سراسر طرح حركت دهید. هر قدر خطوط به هم نزدیك باشند تیرگی بیشتری ایجاد می كنند. این تیرگی با تكرار هاشور در جهتهای متضاد تشدید می شود. جهت هاشور بایستی با حالت و فرم مدل هماهنگ باشد. یعنی برای مدلهای صاف و تخت، خطوط مستقیم (در جهات مختلف) و برای مدلهایی با سطوح مدور خطوط منحنی و متناسب با فرم سوژه استفاده می شود. سایه افتاده نیز با هاشور مشخص می شود. ابتدا قسمتهای روشن را هاشور بزنید. سپس با تكرار جهات متضاد تیرگیها را درجه به درجه ایجاد كنید. سایه ها باید به تدریج در روشنیها حل شوند. در غیر این صورت خطوط هاشور یك باره قطع شده و در طرح بریدگی به وجود می آورند.

حل شدن هاشور تیره در روشنیها به دو صورت انجام می گیرد:


ـــ كم رنگ، نازك و دور كردن خطوط هاشوری از یكدیگر.

ـــ كوتاه و محو كردن تدریجی خطوط هاشور.

در مدلهایی با سطوح مدور، چنانچه قصد دارید در بخشی از سوژه با ترسیم هاشور بپردازید، در نظر داشته باشید كه هاشور یا سایه، بخشی از مدل محسوب شده و مطابق با انحنای كلی سطوح باشد

 

 

درس هشتم _ طراحی از چهره ؛ تناسبات چهره ؛ طراحی از اجزای چهره

طراحی از ابروها ؛ طراحی از بینی ؛ طراحی از لب

 

طراحی از چهره

موضوعی كه مورد علاقه همه طراحان بوده و هست، مبحث طراحی از چهره است. بسیاری از افراد حتی پیش از آغاز به طراحی، تلاشهای فراوانی در این زمینه داشته و فعالیتها و تمرینات مربوط به طراحی را منحصر به موفقیت در ترسیم چهره می دانند. برای طراحی از چهره لازم است كه مدل مناسبی داشته باشید. شما می توانید از اشخاص اطراف خودتان درخواست كنید تا به عنوان سوژه با شما همكاری كنند، در غیر این صورت به كمك آینه ای به اندازه متوسط (كه از چهره خودتان كوچكتر نباشد) به طراحی از چهره خودتان بپردازید. پس از كسب مهارت كافی، می توانید از روی تصاویر و عكسها نیز طراحی كنید ولی در هر حال تأكید ما بر طراحی از سوژه عینی است، نه ذهنی.

 

تناسبات چهره


برای طراحی از چهره، ابتدا بیضی تخم مرغی شكلی را به عنوان سر، در نظر گرفته، ترسیم نمایید. یك خط عمودی، دو نیمه چپ و راست چهره را به وجود می آورد و با ترسیم یك خط افقی كه بیضی را به چهار قسمت مساوی تقسیم می كند، محل چشم ها در چهره مشخص می شود. چنانچه خط افقی را به پنج قسمت مساوی تقسیم كنید، اندازه چشمها مشخص می شود. شما متوجه می شوید كه فاصله بین دو چشم، برابر با یك چشم است نیمه بالای چهره را برای ابرو، پیشانی و موها در نظر گرفته و در نیمه پایینی به سراغ خط عمدی وسط چهره رفته و به كمك آن محل قرار گیری اجزای دیگر چهره را پیدا می كنیم. اگر از خط افقی تا پایین بیضی را به دو نیمه تقسیم كنیم، نوك بینی بر روی این نقطه واقع می شود. از این نقطه تا انتهای بیضی را نیز به نسبت یك سوم و دو سوم علامت گذاری می كنیم تا خط میان لبها نیز مشخص شود.

 

طراحی از اجزای چهره

الف ـ طراحی از چشم ها: پیش از آغاز به طراحی، تمرین مشاهده را انجام دهید. با دقت به چشمهای خودتان در آینه نگاه كنید، دو گوشه داخلی و خارجی چشم، نسبت سفیدی و سیاهی كره چشم، حالت پلكها و حركت مردمك در سراسر چشم را بررسی نمایید. با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع مختلف (تماشای تلویزیون، مطالعه، خشم، شادی، گریه،هیجان، تفكر و ...) بپردازید و آنها را بارها و بارها، هم به صورت ذهنی و هم به صورت مشاهده دقیق مرور كنید. ویژگیهای متفاوت چشم افراد سالخورده و كودكان را مقایسه نمایید.

ــ فرم ساده چشم شبیه یك بیضی است كه دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجی، زاویه ای بسته دارد و تا سرحد تیرگی مردمك، مثلث كشیده ای را به وجود می آورد.

ـــ گوشه داخلی، زاویه بازتری دارد و نسبت به گوشه خارجی، شكل مثلث كوچكتری را به خود می گیرد.

ـــ مردمكها بدون استثنا شكل دایره دارند، در حالت نگاه عادی، قسمتی از مردمك زیر پلك پنهان است. پس مراقب آن باشید كه دایره مردمك را به طور كامل ترسیم نكنید، زیرا در این حالت، چشمها حالت وحشت زده یا متعجب به خود می گیرند.

ـــ با حركت مردمك به سمت راست یا چپ، حجم پلك نیز كمی تغییر می كند. پلكهای بالا و پایین با هم تفاوت عمده ای دارند و حجم مژه ها در پلكها نیز متفاوت است.

در حین طراحی از چشمها به یاد داشته باشید كه:

چشمها را نخست به طور جداگانه بررسی و ترسیم نمایید. پس از تسلط كافی، به طراحی از هر دو چشم بپردازید. به فاصله چشمها از یكدیگر (كه برابر با اندازه یك چشم است) و هماهنگی و تناسب مردمكها با یكدیگر توجه داشته باشید.

طرحها را كم رنگ بكشید و به ارزش خط توجه داشته باشید. در ترسیم مژه ها اغراق نكنید، آنها را با حجم و اندازه واقعی بكشید. معمولاً برای پلك پایین چشم، از خط كم رنگ نازك، یا پهنای نوك مداد استفاده می شود. برای ترسیم پلك پایین و چین و چروكها به جای خط، از سایه كم رنگ پهنای مداد هم استفاده می كنند. پس از تمرین كافی، چشمها را با ابروها بكشید. از ترسیم فرم چشم به طور ذهنی اكیداً خودداری كنید.

 

طراحی از ابروها

برای ترسیم ابروها، باید به این نكات توجه داشته باشید: جهت و حالت ابروها، ضخامت ابروها، فاصله ابرو از چشم و فاصله ابروها از یكدیگر.

نحوه ترسیم: ابتدا مسیر و حالت ابرو را خیلی كم رنگ مشخص نمایید. با پهنای مداد، سایه ضخیمی متناسب با پهنای ابرو ترسیم كنید. در جهت رویش موها با نوك تیز مداد، خطوط واضح و حالت دار بكشید. ابروها را با توجه به مدلی كه در مقابل دارید، ترسیم كنید. رویش و جهت موها را به دقت بررسی نمایید.

 

طراحی از بینی

بینی برجسته ترین نقطه در چهره افراد است و همچون دیگر اعضای چهره از تنوع و گوناگونی برخوردار می باشد. برای ترسیم آن، لازم است شكل ساده آن را (كه عبارت است از مخروط مثلث القاعده) در نظر داشته باشید. فرم بینی را از جهات مختلف روبرو، نیم رخ و سه رخ مورد مطالعه قرار دهید. به تفاوت اندازه در پره ها، نوك، حجم و ارتفاع بینی در افراد مختلف توجه كنید سپس به طراحی از شكل بینی خود (به كمك آینه) بپردازید. در حین طراحی توجه داشته باشید كه:

ابتدا فرم كلی را آن گونه كه می بینید ترسیم كنید. به جای خط، از سایه و پهنای نوك مداد استفاده كنید. تیره ترین سایه ها در پره های بینی دیده می شود و تنها در همین قسمت هاست كه می توانید از خط نیز استفاده كنید. وقتی به ترسیم بینی از روبرو می پردازید فقط در بخشهای پایین بینی (پره ها و حفره ها) از خط استفاده كنید. از آنجا كه فرم بینی،حجم برجسته ای دارد، به نور و سایه آن بیشتر توجه نمایید. وقتی چهره مدل در زاویه سه رخ یا نیم رخ باشد، می توانید از خط نیز برای قسمتی از ارتفاع بینی استفاده كنید.

 

طراحی از لب

با مشاهده لبها در افراد مختلف متوجه می شوید كه فرم لب، در تكمیل شخصیت و كاراكتر چهره نقش فراوانی دارد. ساختار كلی لب، امكان تغییر پذیری بسیار متنوعی دارد و هماهنگ با حالات روحی یا ظاهری شخص می تواند جنبه بیانی به خود بگیرد. فرم لب و دهان خود را در آینه مشاهده كنید. حالتهای صحبت كردن، خندیدن، خوردن، خمیازه كشیدن، ناراحتی، شادی، اعتراض، فریاد زدن و ... را بررسی كرده و ببینید كه بیشترن تغییر در كدام قسمت دهان دیده می شود؟ در گوشه ها یا در قسمت میانی لبها؛ سپس به هماهنگی تغییر حالتها در چشم و لب به طور همزمان بپردازید. علاوه بر حالتهای رفتاری، به تغییر فرم در اثر تغییر وضعیت سر و چهره (نیم رخ و سه رخ و ...) نیز بپردازید. با چرخش سر به پهلو، زیر یا بالا، لبها نیز تغییر فرم پیدا می كنند.

شیوه طراحی از فرم لب: برای فرم لب همچون فرم چشم، یك بیضی با گوشه های تیز و بسته در نظر بگیرید و آن را از طول و عرض به چهار قسمت تقسیم كنید. لب بالا معمولاً باریكتر از لب پایین است. گاهی لب بالا و پایین در یك اندازه هستند و بسیار به ندرت پیش می آید كه لب بالا ضخیمتر از لب پایین باشد. بهتر است كه برای ترسیم فرم لب، به جای خط، از سایه یا پهنای مداد استفاده كنید. دو گوشه لب با هم برابر و یك شكل هستند. لب پایین شامل گوشه ها و بخش مركزی یا وسط است. سایه ای كه برای لب بالا در نظر می گیرید باید قدری تیره تر از لب پایین با شد. این تیرگی در گوشه های دهان نیز تغییر پیدا می كند.




 

 

 

 

 

 

 

درس نهم _ طراحی از دستها و پاها ؛ طراحی از پا

 


 

طراحی از دستها و پاها

طراحی از دستها نیاز به مشاهده دقیق و حافظه ای آماده دارد. دستها به عنوان سوژه ای همیشه آماده، همواره در مقابل چشمان شما قرار دارند و بررسی و آشنایی با شكل و حالتهای متنوع آن امكان پذیر است. لازم است كه همواره در حین طراحی از دستها به فرم استخوان بندی آن نیز توجه داشته و انگشتان را به عنوان مجموعه ای از استخوانها و مفاصل در نظر آورید كه به تناسب كاری كه انجام می دهند و حالتی كه دارند در موقعیتهای مختلفی نسبت به هم قرار می گیرند. مرحله "شفاف بینی" در اینجا كاربرد فراوانی دارد و تنها چیزی كه به شما كمك می كند تمرین پیگیر و مداوم است.

در حین طراحی از دستها به این نكات توجه كنید: حجم كلی دستها را مشاهده كنید. دست خود را در حالت خاصی نگه دارید، مثلاً حالت نوشتن، گرفتن قیچی یا دستگیره در و یا برداشتن فنجان و ... به حجم كلی آن نگاه كنید می توانید در آن واحد فضای منفی را هم در نظر داشته باشید. سپس به مقایسه بخشهای مختلف و نسبتهای فضای منفی و مثبت بپردازید. انگشتان را به صورت احجام هندسی ببینید. هر انگشت دارای سه مفصل است (به جز شصت كه دو مفصل دارد) شكل هر بند انگشت شباهت فراوانی به استوانه دارد. در هر بند انگشت حجم استوانه ها كوچك و بزرگ، كوتاه و بلند، چاق و باریك می شوند. فضای منفی بین انگشتان را ببینید. دستتان را در حالتی بگذارید كه مابین انگشتان فضایی خالی ایجاد شود. سپس به طراحی از فضای منفی ایجاد شده بپردازید.

معمولاً در حالت عادی و صاف، فضای بین انگشتان به شكل مثلثهای كشیده دیده می شود و با تغییر حالت انگشتان، مثلثها نیز تغییر شكل می دهند. انگشتان را به صورت مجموعه ای از استخوان و مفصلهای ساده شده ببینید. در این شیوه شما ابتدا استخوانها و مفاصل نهفته دست را در نظر آورده و ترسیم كنید سپس حجم اصلی انگشتان را در اطراف خطوطی كه كشیده بودید اضافه كنید. در صورت امكان، از دست كودكان و افراد سالخورده طراحی كنید و تفاوت بافت آنها را بررسی كنید. در طراحی از دست كودكان برای القای حالت پوست نرم، از پهنای نوك مداد استفاده كنید و بیشتر به ایجاد سایه های لطیف اكتفا نمایید. برای ترسیم فرمهای مختلف دست افراد سالخورده، خطوط متنوع و حساب شده می تواند پوست چروكیده و مفاصل برجسته و فرسوده آنها را به خوبی ترسیم نماید.

 

طراحی از پا

مراحل طراحی از پا نیز مانند طراحی از دست می باشد. با این تفاوت كه بر خلاف دستها كه نیمی از حجم و فرم بر عهده انگشتان و حالتهای آنها بود و بخش عمده مطالعات و بررسیهای شما بر اساس حركت انگشتان صورت می گرفت، در اینجا انگشتان پا نقش فرعی بر عهده دارند و به خودی خود قدرت حركت چندانی ندارند. فرم كلی كف و انگشتان پا بر اساس فرم هندسی، مخروطی است با قاعده مستطیل شكل كه وظیفه حفظ تعادل كل بدن را بر عهده دارد. همچون طراحی از دست، طراحی از پا را نیز از انگشتان، كف و پاشنه پا آغاز می كنیم:

حجم كلی پا را ترسیم كنید. بخش انگشتان را از بقیه قسمت ها جدا كنید. مفاصل را با دست لمس كرده و محل اتصال مشترك انگشتان را پیدا كنید. به طراحی از حجم پا درون جوراب بپردازید و كلیه انحناهای آن را بررسی كنید. به طراحی انگشتان و كف پای بدون جوراب از آینه بپردازید. پا را از سمت پهلو ها، زاویه جلو و زاویه پشت طراحی كنید. انگشتان پا را به صورت مجموعه ای از استوانه های كوتاه و متصل به هم ترسیم كنید. به قسمت های برجسته و بر آمده پا، قوزك داخلی و خارجی، تناسب مچ و كف پا توجه كنید. فرم استوانه مدور (با حجم متغیر) در تمامی بخشهای پا حاكمیت دارد. با در نظر گرفتن این مسأله می توانید سایه روشنهای مناسبی را به فرم پا اختصاص دهید. به چین و چروكهای لباس در محل زانو و لگن خاصره توجه داشته باشید. حالت پارچه كمك می كند تا طراحی، صحیح و بدون نقص انجام شود. از ترسیم چینهای غیر ضروری و بیش از حد لازم خودداری كنید. به تفاوت فرمها در قسمت پهلوی داخلی و خارجی پا دقت كنید. تا زمانی كه تسلط كافی بر فرمها و حالتهای مختلف دست و پا را به دست نیاورده اید، از ترسیم ذهنی این سوژه ها خودداری نمایید.

 

 

درس دهم _ طراحی فیگوراتیو ؛ تناسبات موجود در اندام انسان ، تقسیم بندی حركتی، بر اساس احجام اصلی

 

طراحی فیگوراتیو


طراحی فیگوراتیو، به آن دسته از طراحی ها گفته می شود كه بر اساس حالتها و وضعیتهای مختلف اندام انسانی ترسیم شده و در طی آن، مطالعه و بررسی مورد نظر طراح نیز صورت می گیرد. این گونه طراحی ها شامل اسكیس، طراحی های دقیق، طراحی از فرم دست و پا و ... می شود.

 

تناسبات موجود در اندام انسان

توجه به تناسبات موجود در اندام انسانی و تسلط بر چگونگی این تناسبات، طراحی از فیگور انسانی را بسیار آسان می سازد. آناتومی انسان، در هر دوره از زندگی (نوزادی، كودكی، نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری) دارای ویژگیهای خاصی است. اغلب طراحان، به هنگام طراحی فیگوراتیو، ابتدا، نمایی ساده از فرم بیضی سر را می كشند و سپس به ترسیم خطوط راهنما برای گردن، شانه، ستون فقرات، لگن خاصره، دست و پا می پردازند. این شیوه بسیار ساده و اصولی است، لیكن این سؤال پیش می آید كه طول و عرض این خطوط راهنما بر چه اساسی ترسیم می شود؟ پاسخ این است: اساس و پایه تناسبات، همان فرم بیضی اولیه ای است كه در ابتدای كار ترسیم می شود. ترسیم فرم اولیه بیضی به عنوان سر، حدود و اندازه طرح شما را مشخص می سازد. با تكرار بیضی ها به تعداد 7 الی 8 برابر، طول قد یك فرد با اندازه متوسط و عادی مشخص می شود. پس می توان گفت: ارتفاع قد متوسط هر شخص، 7 تا 8 برابر طول سر خودش است.


ـــ نصف اندازه سر، برای طول گردن كافی است.

ـــ نیمه دیگر بیضی، به اضافه یك بیضی دیگر ، حدود گودی كمر را مشخص می كند.

ـــ با ترسیم بیضی بعدی، از كمر تا لگن خاصره مشخص می شود.

ـــ با افزودن بیضی پنجم و ششم، حدود زانوها را مشخص كرده اید.

ـــ دو تا بیضی دیگر حدود زانو تا كف پا را تشكیل می دهد.

 

تقسیم بندی حركتی، بر اساس احجام اصلی

در این شیوه، شما ضمن مشاهده حالت سوژه، هر قسمت عمده را به صورت حجم ساده ای دیده و ترسیم می كنید. قسمتهای عمده عبارتند از سر، تنه (از شانه تا گودی كمر)، كمر تا مفصل پا، ران (از لگن خاصره تا زانو)، ساق پا (از زانو تا مچ)، بازوها و ساعد. كف دستها و پاها نیز به صورت احجام ساده ای دیده می شوند.

نكته: در نظر داشته باشید كه فاصله شما از سوژه حداقل 5/2 الی 3 برابر طول سوژه باشد. اگر قصد طراحی از تمام قد مدل را دارید، فاصله ذكر شده را حفظ كنید و چنانچه می خواهید از سر تا بازو و آرنج مدل را ترسیم نمایید، فاصله شما 5/2 تا3 برابر طول سر تا آرنج مدل باشد.

 

بررسی تناسبات و حركت، با استفاده از خطوط محوری

در این شیوه، علاوه بر سر، سه موضع حركتی عمده وجود دارد، ستون فقرات، شانه ها و لگن خاصره، كه به صورت خط مشخص می شوند. توجه عمده طراح بر ستون فقرات و حالتی است كه این قسمت در حركات مختلف به خود می گیرد. جهت شانه ها از نظر مسیر حركت، با جهت لگن خاصره در ارتباط كامل هستند و این مسأله به خاطر حفظ تعادل بدن است. اكثر طراحان برای طراحی فرمهای ذهنی از این شیوه به عنوان ساختار اولیه استفاده می كنند و پس از اینكه از صحت حالت اصلی مطمئن شدند، به آن حجم می دهند آنچه در اینجا به آنان كمك می كند، تسلط بر همان تناسب اولیه (7 الی 8 برابر طول سر) است.

 

توجه به وضعیت اسكلتها و ماهیچه ها (شفاف بینی)

وقتی به عنوان طراح از فیگورهای عادی اطراف خود طراحی می كنید، باید قادر باشید وضعیت ماهیچه ها و استخوانهای داخلی بدن را به طور ذهنی بررسی نمایید. این امر تنها با مشاهده و تمرین مداوم صورت می گیرد. به عنوان قدم نخست، همیشه سعی كنید ستون فقرات اشخاص را مثل رشته زنجیری كه بر پیراهن دوخته شده و قابل مشاهده است، در نظر بگیرید. در این حالت، علاوه بر ترسیم صحیح فرمها، به حالت شانه و لگن خاصره كه اهمیت فراوانی دارد توجه كرده اید و طرح شما استحكام و استواری مورد نیاز را دارد. مورد دیگر آنكه وضعیت دنده ها را در حالت خم شدن به جلو یا پهلو در نظر خود مجسم كنید. شرط موفقیت در چنین مرحله ای، آشنا شدن كامل شما با وضعیت استخوان بندیهاست.

به این نكات توجه كنید:

ـــ ابتدا طرحی بسیار كم رنگ و ساده از فرم كلی سوژه ترسیم نمایید. این امر به شما كمك می كند تا در جایگزینی سوژه در كادر مشكلی به وجود نیاید. چنانچه نیمی از تنه یا پاها از كادر كاغذ بیرون بزند، نقصی برای كار به شمار می آید.

ـــ در مراحل اولیه طراحی، یعنی پس از ترسیم تناسبات، قدری از كار خود فاصله گرفته و آن را بررسی كنید و به رفع نواقص احتمالی بپردازید.

ـــ به تناسبات موجود در فضای منفی توجه كنید.

ـــ با استفاده از پهنای مداد یا گرافیت، تیرگیهای موجود در سوژه را به صورتی آزاد و پر جرأت ترسیم نمایید. پس از پایان كار ارزش خطی مناسبی در طرح به وجود آورید.

ـــ در طراحی فیگوراتیو، احتیاجی به ترسیم اعضای دقیق چهره مثل چشم و ابرو نیست. فرم انگشتان و كف دستها و پاها را هم به صورت كلی مشاهده كرده و حجمی بسیار ساده از آنها ترسیم كنید كه فقط تأكیدی بر تناسبات صحیح باشد. به خاطر داشته باشید كه حجم و فرم دستها قدری از حجم سر كوچكتر است و طول كف پا تقریباً هم اندازه با سر و بزرگتر از حجم دستها می باشد. هنگامی كه قصد طراحی از تعدادی فیگور در كنار هم را دارید، علاوه بر تناسبات هر فیگور، به هماهنگی حاكم بر همه آنها نیز توجه داشته باشید. وضعیت قرار گرفتن آنها در كنار هم، در نظر گرفتن سطح زمین، وضعیت و نسبت فضای منفی میان افراد و نهایتاً نور و سایه حكم بر فضا از نكاتی است كه باید به آنها توجه نمود. اشخاصی كه در عقب واقع شده اند باید كم رنگ و یا كوچك ترسیم شده و اشخاصی كه جلوتر هستند با وضوح بیشتر و در اندازه ای بزرگتر كشیده شوند. اسكیسهای جمعی تأثیر فراوانی بر طراحی شما می گذارن

نظرات() 
What is distraction osteogenesis?
شنبه 1 مهر 1396 04:25 ب.ظ
Good post. I certainly appreciate this website. Stick with it!
Can exercise increase your height?
جمعه 24 شهریور 1396 09:27 ق.ظ
It's the best time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I've read this post and if I could I desire to suggest you some interesting
things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article.
I want to read even more things about it!
How do you treat a sore Achilles tendon?
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:52 ق.ظ
Right now it looks like Movable Type is the preferred
blogging platform out there right now. (from what I've read) Is that
what you're using on your blog?
Can you increase your height by stretching?
شنبه 14 مرداد 1396 04:36 ب.ظ
Great blog here! Additionally your website so much up fast!
What web host are you the usage of? Can I get your associate hyperlink in your host?
I wish my website loaded up as quickly as yours lol
Foot Issues
یکشنبه 8 مرداد 1396 06:13 ق.ظ
Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has
some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!

Other then that, very good blog!
Betsy
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:54 ق.ظ
It's an amazing paragraph designed for all the internet
people; they will get benefit from it I am sure.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 02:28 ب.ظ
It's a shame you don't have a donate button! I'd most certainly donate to this brilliant blog!
I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my
Google account. I look forward to fresh updates and
will talk about this blog with my Facebook group.
Talk soon!
manicure
جمعه 11 فروردین 1396 02:36 ق.ظ
What a information of un-ambiguity and preserveness of precious experience regarding unpredicted emotions.
طرح‌های اولیه؛ طراحی مفهومی از تاثیرگذاترین طراحان دنیا
یکشنبه 26 مرداد 1393 03:01 ب.ظ
دانلود کتاب طرح های اولیه؛ طراحی مفهومی از تاثیرگذارترین طراحان دنیا
http://booktolearn.com/?p=3823
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر